crisis

Als je doet wat je deed, krijg je niet meer wat je kreeg!

Door een crisis (economisch of pandemie) is er een verschuiving van de vraag naar uw product of dienst. De verwachting is dat het ook na de pandemie niet meer wordt zoals het was. Dus is het nu tijd om uw aanbod aan te passen zodat u sterker uit de crisis komt. 

Mount

Dit is niet de tijd om bij de pakken neer te zitten.

Door de wereldwijde Covid-19 uitbraak en de daarop volgende ‘intelligente lockdown’ is nagenoeg niets meer hetzelfde. Sommige bedrijfstakken liggen noodgedwongen geheel stil, anderen zijn behoorlijk wat omzet kwijt. En enkelen groeien juist in deze tijd. De experts zijn het er over eens: ook als de pandemie voorbij is wordt het niet meer zoals het was.

Het gevolg daarvan is eenvoudig zichtbaar te maken in het bijgevoegde model. We zien twee bollen.

De blauwe bol is uw aanbod. Dat is meer dan alleen het product of dienst die u levert. Het is uw totale propositie en bestaat uit wat ooit begon als de P’s van de marketing:

  • Het product of dienst

  • De prijsstelling

  • De manier waarop u het vermarkt

  • De manier waarop het gedistribueerd wordt

  • De ‘verpakking’

  • Het merk en de merkuitstraling en identiteit

  • Etc.

De roze bol is dat waar vraag naar is in de markt. Deze is waarschijnlijk veranderd door de pandemie. Uw klanten maken andere keuzes, hebben andere prioriteiten en hanteren andere criteria bij het kiezen van producten en diensten. Volgens de experts stevenen we af op een recessie. Dus bedrijven we zullen voorzichtiger zijn met investeringen. Meer op prijs gaan letten. Consumenten zullen meer de hand op de knip houden. Enzovoorts.

De overlap van die twee bollen is de omzet voor dit bedrijf. Waar het aanbod voldoet aan de vraag ontstaat immers verkoop.

De belangrijkste conclusie: Als de vraag verandert maar uw aanbod niet verkoopt u minder.

Slimme ondernemers passen nu hun propositie aan. 

Als ondernemer moet u hier op inspelen. Dit is niet de tijd om bij de pakken neer te zitten. Dit is de tijd om door te pakken. Want wie nu het beste inspeelt op deze nieuwe situatie komt als winnaar uit deze pandemie.

Goed nieuws: u hoeft niet alles anders te doen. Uw aanbod (de propositie) bestaat immers uit vele componenten. Soms is het voldoende alleen de prijs aan te passen. Dat kan door de prijs te verlagen, of het product of dienst ‘uit te kleden’. Dat kan door de manier waarop u het distribueert aan te passen. Of dat kan door in uw reclameuitingen een andere nadruk te leggen.

Het AH Basic assortiment was er al. Maar als consumenten meer op hun uitgaven letten wordt het relevanter. AH speelt daar op in. 

Dit laatste zien we nu al bij grote retailers als Albert Heijn. Zij benadrukken nu vooral het AH Basic assortiment. Dat was er al, maar als consumenten meer op de portemonnee letten wordt het relevanter. Dus benadrukken zijn het assortiment extra op de winkelvloer.

Inventariseer daarom eerst met uw team hoe de vraag in uw markt zich zou kunnen ontwikkelen tijdens en na de pandemie. Welke scenario’s zijn er? En welke kansen biedt dat?

Vervolgens bepaalt u welke kans het beste past bij waar u goed in bent. En past u daarop uw propositie aan.

Het roer hoeft dus niet volledig om. Dat is in de meeste gevallen niet nodig. Maar ondernemers die nu goed inspelen op de veranderde vraag komen beter door de crisis dan zij die afwachten en niets doen.

Mount helpt bedrijven met een strategie die ze relevant maakt en houdt. Ook in tijden van crisis. Heeft u hulp nodig bij het aanpassen van uw propositie? Heeft u het gevoel dat er iets moet gebeuren maar u weet niet wat? Of wilt u gewoon een keer sparren over uw idee? Wij brengen strategische knowhow, creativiteit en veel ervaring aan tafel. We helpen graag. Zeker nu. 

Relevante artikelen

Mount

Het probleem met content

Het aantal berichten dat door bedrijven op sociale media zoals LinkedIn wordt geplaatst neemt steeds verder toe. We zijn op de helft van het jaar, maar ondernemend Nederland produceerde nu al meer content dan in heel 2019. Maar terwijl bedrijven een steeds groter deel van het budget uitgeven aan contentgeneratie, wordt het meeste niet gelezen - en blijft de betrokkenheid onveranderd laag.

De oorzaak zit al deels in het woord: ‘content’.

Mount

De kunst van het ringen gooien

Over pakweg 100 dagen beginnen in Parijs de Olympische Spelen. Iedereen kent de Olympische ringen als logo voor de Spelen. Maar elke editie heeft ook precies 100 jaar zijn eigen identiteit! En dat is (bijna) altijd smullen!

⚡️ Storyblok website door Skeps.nl