Merkessentie

Dit verschil kan functioneel zijn (ik kan iets wat de concurrent niet kan) of emotioneel (ik doe iets met je wat een ander niet met je doet).

Wat is een merkessentie?

De merkessentie (ook wel brandkey) van een merk, product, dienst of bedrijf maakt het maken van keuzes veel makkelijker. De merkessentie beschrijft wat het is, hoe het is, voor wie het is, en wat het uniek maakt. Het beschrijft waarom klanten voor u moeten kiezen. Het past op 1 A4 en u kunt het met onze tips zelf maken.

Wat heeft u eraan?

Een merkessentie maakt alle keuzes makkelijker. Keuzes op het gebied van marketing: U weet wat de boodschap is van uw marketing. U weet wat u moet benadrukken als iemand vraagt wat u doet.

Maar ook strategische keuzes worden makkelijker. Want als u weet wat uw onderscheidend vermogen is, gaat het erom die dingen te doen die dat onderscheidend vermogen vergroten. U zult zien dat alle besluitvorming makkelijker wordt zodra u het onderscheidend vermogen kent.

Hoe maakt u uw eigen merkessentie?

Onderstaand ziet u als voorbeeld de merkessentie van van Red Bull. Als u deze merkessentie doorgelezen hebt bent u in staat keuzes te maken voor RedBull.

Merkessentie   Red Bull

Met deze merkessentie in de hand kunt u met de onderstaande vragenlijst de merkessentie van uw bedrijf maken. Is het gelukt, dan geven daar graag feedback op. Dat kost niets, en het enige dat u hoeft te doen is het te mailen naar jeroen@mount.nl.

Vragenlijst merkessentie:

  1. Wat heeft u te bieden?
    Dit is een platte beschrijving van wat u verkoopt, maakt of doet. Geen superlatieven, geen marketing. Gewoon de belangrijkste feiten. En hou het kort: u moet het in 15 seconden kunnen voorlezen.
  2. Wie verliest als u wint?
    Dit zijn uw concurrenten. Om te weten wat u uniek maakt moet u weten tegen wie u het opneemt. Maar... Het gaat hier niet alleen om rechtstreekse concurrenten, ook om indirecte concurrentie. Een jachtbouwer concurreert bijvoorbeeld met andere jachtbouwers, maar ook met een vakantiehuis. Of een wereldreis. Dus wat zijn uw indirecte concurrenten? Welke (financiƫle) afweging maken uw klanten?
  3. Voor wie bent u er?
    Hier gaat het om het type mens waar u de beste match mee heeft. Het maakt niet uit of u in de B2C of B2B markt opereert: wij geloven dat mensen verkopen aan mensen. Beschrijf dit type en probeer er een bekend persoon bij te zoeken. Zo kunt u bij alles wat u doet afvragen: wat zou deze persoon hier van vinden? Oh ja: Kies. Wie alles wil zijn voor iedereen is voor niemand bijzonder.
  4. Wat is het inzicht?
    Wat is er in de ogen van uw klanten mis met de alternatieven? Wat deugt er niet? Welk probleem lost uw product of dienst op?
  5. Wat is het karakter van uw merk?
    Beschrijf in 4-5 karaktereigenschappen uw merk. Probeer geen 13 in dozijn-woorden te gebruiken (wie vernieuwend, ondernemend, trots
  6. Wat is uw standpunt, uw purpose?
    Ter inspiratie kunt u hiervoor op YouTube het filmpje van Simon Sinek over de Golden Circle kijken. Daarna beschrijft u wat u drijft. Waarom doet u wat u doet?
  7. Wat is het onderscheidend vermogen?
    Nu maakt u op basis van de antwoorden op vraag 1-6 een keuze: wat maakt u echt uniek? U kunt kiezen voor een functioneel verschil (u kunt iets wat een ander niet kan, maar ook niet kan kopiƫren) of een emotioneel verschil: u doet iets met uw klanten wat een ander niet doet.

Nu weet u wat het onderscheidend vermogen van uw bedrijf, product of merk is. Dit geeft u houvast en richting bij het maken van uw keuzes.