Maatman Accountants
Maatman Accountants is een middelgroot accountantskantoor met twee vestigingen. De identiteit was sterk verouderd en behoorlijk 13-in-dozijn. En terwijl de payoff ‘Net even anders’ was, was heel veel eigenlijk precies hetzelfde. We gingen aan de slag voor een verbeterde positionering, pitch, presentatie en identiteit.
Het beeld van accountantskantoren is vrij eenzijdig: cijfers, een beetje stijfjes en overwegen blauw. Dat past echter niet bij elke ondernemer. Klanten bleken Maatman vooral te waarderen om hun laagdrempeligheid en doe-maar-gewoon mentaliteit. Dit kwam echter in zowel de marketing als in gedrag nog onvoldoende naar voren. De ambitie was er, maar ook schroom om het écht anders te doen.
‘Net even anders’ werd ‘Niet zo standaard’. Accountancy werd uitgelegd met laagdrempelige teksten en duidelijke metaforen. Waar ‘standaard accountants’ ingewikkeld doen, houdt Maatman het eenvoudig. Waar standaard accountants hun klanten uitnodigen voor een haringparty, stuurt Maatman een briefje van 5 euro voor een patatje. Waar je je voor een bezoek aan standaard accountants toch even omkleedt kun je gewoon op klompen naar Maatman. De aanpak bleek een schot in de roos: het bedrijf groeide sneller met een kleinere marketingspend, en het invullen van vacatures werd veel makkelijker.
⚡️ Storyblok website door Skeps.nl