identiteit

Nieuw Sociaal Contract?

De nieuwe partij van Pieter Omtzigt kreeg dezelfde naam als zijn boek: Nieuw Sociaal Contract. Over die keuze schreef Jeroen een column in het Fries Journaal. Alleen kritiek geven is makkelijk, dus laten we je graag zien hoe het ook had gekund.

Mount

Laten we beginnen met de belangrijkste kritische noten die we erbij plaatsten.

De naam Nieuw Sociaal Contract:

  • Is vaag, want het maakt niet duidelijk wat dat contract inhoudt

  • Is niet tijdloos, want niets blijft nieuw

  • Is lang (en kort niet lekker af tot NSC), moeilijk te onthouden en voor sommige mensen moeilijk

Het logo van Nieuw Sociaal Contract:

  • Straalt niet uit de waarden, doelstelling of missie van de partij

  • Is volledig inwisselbaar (een kaart van NL), nietszeggend en niet creatief (op de Antillen in de Noordzee na 🙈)

  • Is koel, zakelijk en afstandelijk (blauw, gekozen lettertype) in plaats van sociaal en warm

Kortom: het had beter gekund. Maar dat zeggen en niet laten zien is makkelijk.

Disclaimer
Dit is niet hoe we normaal gesproken te werk gaan. We bepalen eerst de positionering. We doorleven het merk, de propositie, en de mensen die het maken. We doen onderzoek naar de markt, de klant en de concurrent. En we stellen de merkdefinitie vast. En pas dan worden we creatief.

In dit geval kon dat niet. Het enige dat we hadden om mee te werken was de website van de partij en onze parate kennis over Omtzigt.

Dus is dit niet onze mening over hoe het had gemoeten. Wel hoe het had gekund.

Naamgeving

Alternatieve namen
We zijn op zoek gegaan naar korte namen met makkelijke woorden die aansluiten bij de missie van de partij: goed bestuur en bestaanszekerheid. De politiek moet opener en transparanter. De naam moet duidelijk maken waar je voor stemt als je op deze partij stemt.

We hadden een hele lijst, maar deze stonden op onze shortlist:
- Stabiel Nederland (StaN)
- Toekomst en Zekerheid (T&Z)
- NL Plus (NL+)
- Goed Bestuur en Bestaan (GB&B)

En dit zijn de namen die wij zouden hebben gepitcht:
- Mooier NL
- Nederland Transparant (NEDT)
- Open Politiek (OP)

Vormgeving

We hebben de namen ook meteen vormgegeven. Daarbij houden we rekening met de volgende voorwaarden:

  • Het moet onderscheidend zijn van de concurrentie (lees: andere partijen)

  • Het moet warmte en sociaal uitstralen

  • Het moet in ieder geval 1 van elementen goed bestuur, bestaanszekerheid en transparantie uitstralen

  • Het moet makkelijk te herinneren zijn, iemand moet het uit zijn hoofd ongeveer na kunnen tekenen

  • Het moet schaalbaar zijn, dus ook werken op kleine schermen

Er zijn natuurlijk nog veel meer voorwaarden voor een goed logo, maar die laten we hier achterwege. Dit zijn de drie merkbeelden die we zouden pitchen bij de drie voorkeursnamen (en rekening houdend met de disclaimer):

Relevante artikelen

Mount

Het probleem met content

Het aantal berichten dat door bedrijven op sociale media zoals LinkedIn wordt geplaatst neemt steeds verder toe. We zijn op de helft van het jaar, maar ondernemend Nederland produceerde nu al meer content dan in heel 2019. Maar terwijl bedrijven een steeds groter deel van het budget uitgeven aan contentgeneratie, wordt het meeste niet gelezen - en blijft de betrokkenheid onveranderd laag.

De oorzaak zit al deels in het woord: ‘content’.

Mount

De kunst van het ringen gooien

Over pakweg 100 dagen beginnen in Parijs de Olympische Spelen. Iedereen kent de Olympische ringen als logo voor de Spelen. Maar elke editie heeft ook precies 100 jaar zijn eigen identiteit! En dat is (bijna) altijd smullen!

⚡️ Storyblok website door Skeps.nl