Nieuw Sociaal Contract?
De nieuwe partij van Pieter Omtzigt kreeg dezelfde naam als zijn boek: Nieuw Sociaal Contract. Over die keuze schreef Jeroen een column in het Fries Journaal. Alleen kritiek geven is makkelijk, dus laten we je graag zien hoe het ook had gekund.
Laten we beginnen met de belangrijkste kritische noten die we erbij plaatsten.
De naam Nieuw Sociaal Contract:
Is vaag, want het maakt niet duidelijk wat dat contract inhoudt
Is niet tijdloos, want niets blijft nieuw
Is lang (en kort niet lekker af tot NSC), moeilijk te onthouden en voor sommige mensen moeilijk
Het logo van Nieuw Sociaal Contract:
Straalt niet uit de waarden, doelstelling of missie van de partij
Is volledig inwisselbaar (een kaart van NL), nietszeggend en niet creatief (op de Antillen in de Noordzee na 🙈)
Is koel, zakelijk en afstandelijk (blauw, gekozen lettertype) in plaats van sociaal en warm
Kortom: het had beter gekund. Maar dat zeggen en niet laten zien is makkelijk.
Disclaimer
Dit is niet hoe we normaal gesproken te werk gaan. We bepalen eerst de positionering. We doorleven het merk, de propositie, en de mensen die het maken. We doen onderzoek naar de markt, de klant en de concurrent. En we stellen de merkdefinitie vast. En pas dan worden we creatief.
In dit geval kon dat niet. Het enige dat we hadden om mee te werken was de website van de partij en onze parate kennis over Omtzigt.
Dus is dit niet onze mening over hoe het had gemoeten. Wel hoe het had gekund.
Naamgeving
Alternatieve namen
We zijn op zoek gegaan naar korte namen met makkelijke woorden die aansluiten bij de missie van de partij: goed bestuur en bestaanszekerheid. De politiek moet opener en transparanter. De naam moet duidelijk maken waar je voor stemt als je op deze partij stemt.
We hadden een hele lijst, maar deze stonden op onze shortlist:
- Stabiel Nederland (StaN)
- Toekomst en Zekerheid (T&Z)
- NL Plus (NL+)
- Goed Bestuur en Bestaan (GB&B)
En dit zijn de namen die wij zouden hebben gepitcht:
- Mooier NL
- Nederland Transparant (NEDT)
- Open Politiek (OP)
Vormgeving
We hebben de namen ook meteen vormgegeven. Daarbij houden we rekening met de volgende voorwaarden:
Het moet onderscheidend zijn van de concurrentie (lees: andere partijen)
Het moet warmte en sociaal uitstralen
Het moet in ieder geval 1 van elementen goed bestuur, bestaanszekerheid en transparantie uitstralen
Het moet makkelijk te herinneren zijn, iemand moet het uit zijn hoofd ongeveer na kunnen tekenen
Het moet schaalbaar zijn, dus ook werken op kleine schermen
Er zijn natuurlijk nog veel meer voorwaarden voor een goed logo, maar die laten we hier achterwege. Dit zijn de drie merkbeelden die we zouden pitchen bij de drie voorkeursnamen (en rekening houdend met de disclaimer):