marketing

Harder roepen

Het is vakantie. Het eerste half jaar is omgevlogen, en ik kan u vertellen: de rest van het jaar gaat nog sneller. U heeft nog maar een paar maandjes om uw doelen te halen. Kan er wel een tandje bij?

Harder!

Laten we ervan uitgaan dat u uw zaakjes op orde heeft: uw product of dienst deugt, uw klanten zijn tevreden. Maar de groei die u met potlood in de kantlijn had gezet komt er nog niet uit: er bellen te weinig nieuwe klanten. Ondanks alles wat u doet aan de naamsbekendheid in uw doelgroep.

Dus uw besluit staat vast. Na de vakantie gaat u nog harder roepen. De wereld zal weten dat u bestaat. Dat men vooral voor u moet kiezen. Dus u gaat op nog meer deuren kloppen. Nog vaker uw gezicht laten zien op netwerkborrels. Toch weer een nieuwsbrief versturen. Meer geld in online marketing stoppen. En nog vaker op LinkedIn posten. Misschien overweegt u zelfs een video.

Maar als u nou lekker zit te luieren in uw strandstoel op uw vakantiebestemming, vraag u dan één ding af: is harder roepen de oplossing? Harder het verkeerde roepen leidt niet tot meer verkopen. Harder tegen de verkeerde roepen heeft al helemaal weinig zin. Het enige wat u daarvan krijgt is een schorre stem.

We hadden laatst een opdrachtgever die interimmers detacheert bij logistieke bedrijven. Ze richtten zicht op de HR managers met de boodschap ‘wij hebben interim professionals voor de logistieke sector.’ Op zich allemaal best logisch en op het oog ook scherp gekozen. Toch werkte het niet.

De boodschap sloot niet aan bij de behoefte, dus riepen ze het verkeerde. En al riepen ze tegen de juiste persoon, daar stonden al hun concurrenten ook naar te roepen.

De oplossing was zoals vaak verrassend simpel en bestond uit slechts twee kleine veranderingen:

Een concretere boodschap vanuit hun klant: ‘interim professionals voor logistieke bedrijven’ werd bijvoorbeeld ‘interim warehousemanager gezocht’. Dàt is namelijk wat die klant nodig heeft. 

Een andere communicatiedoelgroep: we richtten ons niet langer op logistieke bedrijven maar op bedrijven met logistieke functies, waardoor bijvoorbeeld ook grootwinkelbedrijven aangesproken worden. En binnen die bedrijven richtten we ons op directieteams, in plaats van HR. Want directieleden weten prima wat er speelt, maar worden niet bestookt met marketing van detacheerders.

Door die twee aanpassingen bereikt deze klant nu met minder moeite en minder budget meer resultaat. En stelden ze hun doelen voor de rest van het jaar bij. Naar boven.

Dan zit zo’n strandstoel nóg lekkerder. Fijne vakantie!

Relevante artikelen

Mount

De kunst van het ringen gooien

Over pakweg 100 dagen beginnen in Parijs de Olympische Spelen. Iedereen kent de Olympische ringen als logo voor de Spelen. Maar elke editie heeft ook precies 100 jaar zijn eigen identiteit! En dat is (bijna) altijd smullen!

Mount

Olympische spelen voor designers

Sinds 1924 heeft elke editie van de Olympische Spelen zijn eigen design. We schreven er over in deze column. Dit zijn nog een paar toonaangevende ontwerpen - met hun verhaal.

⚡️ Storyblok website door Skeps.nl