positionering

Roadtrip: van Guide Michelin naar sterren

In april was de jaarlijkse uitreiking van Michelin sterren in het DeLaMar theater. Hét moment waarop de culinaire wereld haar adem inhoudt om te zien wie dit jaar beloond wordt met een felbegeerde ster. Friesland kreeg er dit jaar een sterrenrestaurant bij. Toch is het gek dat een bandenfabrikant restaurants beoordeelt. Of toch niet?

Mount

De Franse broers André en Edouard Michelin richtten eind 19e eeuw een bandenfabriek op. Ze zagen al snel grote kansen in de opkomst van de automobiel, en zochten een manier om bekender én vaker gekozen te worden. 

De broers begrepen dat ze daarvoor verder moesten kijken dan rubber. Ze zagen in dat Michelin niet banden verkocht, maar een comfortabele wijze om van A naar B te komen. Zonder lekke banden. Die positionering gaf hen richting en zo ontstond het idee voor de Guide Michelin. 

De eerste editie van de Guide Michelin verscheen in 1900 en was, net als hun banden, een manier om chauffeurs comfortabel van A naar B te helpen. De gids bevatte gedetailleerde kaarten om de route te plannen en informatie over garages, hotels en andere tips voor onderweg. 
Bijvoorbeeld waar je het beste kon stoppen voor de lunch of het diner.  Ze lieten van de eerste editie in 1900 meteen 35.000 exemplaren drukken, ook al waren er nog maar 3000 automobielen in heel Frankrijk. Want, als de (gratis!) gids mensen zou inspireren ook een automobiel aan te schaffen betekende dat meer auto’s op de weg. En hoe meer auto’s er kwamen, hoe meer vraag er naar banden zou komen. 
Die automobilisten zouden het merk Michelin kennen van de gratis gidsen die hen zo goed hadden geholpen tijdens hun ritten. Dat zou leiden tot een voorkeur voor banden van Michelin, was de logische gedachte. Die gedachte werd waarheid. Want nu, bijna 125 jaar later, is Michelin één van ’s werelds grootste bandenmerken. Een knap staaltje marketing.

De Guide Michelin is uitgegroeid tot de meest prestigieuze gids voor de restaurantindustrie. Vanaf 1926 classificeerden ze de restaurants met sterren: één ster voor een zeer goede keuken, twee voor een uitstekende keuken die het omrijden waard is, en drie sterren voor een uitzonderlijke keuken die een reis op zich waard is. Het verkrijgen van een ster is voor veel chefs en restauranteigenaren een mijlpaal in hun carrière en een erkenning voor hun creativiteit en harde werk. De Michelin sterren zijn een merk an sich geworden. Een merk dat zo sterk is dat het evengoed op zichzelf zou kunnen staan. 
Of de Guide Michelin nog even goed in de positionering van Michelin als partner in mobiliteit valt te bezien. Wel is zeker dat de sterren de status van Michelin als A-merk bevestigen. Bovendien zorgt de uitreiking jaarlijks voor veel free publicity, waarbij de merknaam zelfs de journaals haalt.

Jeroen Blaauw schreef deze column voor het Fries Journaal in zijn Volkswagen camperbusje tijdens een roadtrip met zijn gezin. Op vier banden van Bridgestone. Sorry Michelin.

Imagecredit: StreetartFrankey

Relevante artikelen

Mount

De verhalen van een rat

Onlangs was ik op uitnodiging van Jopie’s Fiskklub, een businessclub die niets met vissen te maken heeft maar alles met het Jopie Huisman Museum, op bezoek in ‘Houtstad’ IJlst. Ik wist tot dat moment trouwens niet dat IJlst houtstad was, maar dat is een heel ander onderwerp. 

We bezochten onder andere houtzaagmolen ‘De Rat’. Een molen die in 1711 in Zaandam werd gebouwd en nu nog steeds zaagt én verkoopt. 

Mount

Het probleem met content

Het aantal berichten dat door bedrijven op sociale media zoals LinkedIn wordt geplaatst neemt steeds verder toe. We zijn op de helft van het jaar, maar ondernemend Nederland produceerde nu al meer content dan in heel 2019. Maar terwijl bedrijven een steeds groter deel van het budget uitgeven aan contentgeneratie, wordt het meeste niet gelezen - en blijft de betrokkenheid onveranderd laag.

De oorzaak zit al deels in het woord: ‘content’.

⚡️ Storyblok website door Skeps.nl