Misschien ligt het aan uw positionering.
Positioneren is bewust definiëren hoe je het beste bent in iets waar een specifieke doelgroep belang bij heeft. Het bepaalt de boodschap van uw sales en marketing. En het bepaalt hoe en waar u die boodschap vertelt.
Extra geld uitgeven aan reclamecampagnes of een nieuwe website gaan geen verschil maken als de positionering niet juist is. Dan is meer marketingspend te vergelijken met langzamer Chinees praten tegen iemand die geen Chinees verstaat. Zinloos.
Sterker nog: vaak gaat bij bedrijven, merken, producten en diensten die wij herpositioneren de sales omhoog met een lagere marketingspend.
Er zijn drie signalen van een falende positionering:
Bestaande klanten houden van u, maar prospects begrijpen niet wat u precies voor ze kunt doen.
U besteedt veel tijd, energie en geld aan marketing maar het levert weinig nieuwe klanten op.
De prijs staat onder druk. Want als u in de ogen van uw doelgroep hetzelfde doet als uw concurrenten kunt u een hogere prijs niet rechtvaardigen.
De oorzaak van een falende positionering kan intern te vinden zijn. U legt niet goed uit (of u weet niet) waar uw bedrijf de beste in is. Waarom klanten voor u zouden moeten kiezen.
De oorzaak kan ook liggen in een veranderde marktsituatie. Bijvoorbeeld door een nieuwe concurrent, de economie, wetgeving of… een pandemie. Deze situaties vragen om een herpositionering. Overigens kan ook het verdwijnen van een concurrent of economische groei aanleiding zijn voor een herpositionering.
Zorg daarom voordat u begint aan een nieuwe website en voordat u een reclamebureau belt, voor een goede positionering. Want als uw positionering faalt, falen uw marketing en sales.
Wij zijn Mount. Positioneren is onze core business. Wij brengen de strategische knowhow, creativiteit en senioriteit aan tafel die nodig is voor een sales- en marketingstrategie die werkt.