Het probleem met content
Het aantal berichten dat door bedrijven op sociale media zoals LinkedIn wordt geplaatst neemt steeds verder toe. We zijn op de helft van het jaar, maar ondernemend Nederland produceerde nu al meer content dan in heel 2019. Maar terwijl bedrijven een steeds groter deel van het budget uitgeven aan contentgeneratie, wordt het meeste niet gelezen - en blijft de betrokkenheid onveranderd laag.
De oorzaak zit al deels in het woord: ‘content’.
Content dient om ruimte te vullen. Terwijl communicatie dient om een boodschap over te brengen. Veel content doet dat veel te weinig. Veel content vult lege ruimte met nieuwe leegte. Ook al betekent het letterlijk ‘inhoud’, de meeste content is te inhoudsloos.
Dat komt doordat content steeds vaker wordt gemaakt wordt door ChatGPT voor het algoritme. Door machines - voor machines dus. Het resultaat is eenheidsworst en verschraling.
Door ChatGPT gegeneerde content herken je vrijwel meteen. Hieronder zie je vijf signalen waaraan je herkent dat een bericht door AI is gegenereerd*:
Het gebruik van generieke taal, uitdrukkingen, buzzwords en clichés zoals “inspirerende leider” en “innovatieve oplossingen”.
Gebrek aan diepgang, met oppervlakkige inhoud zonder gedetailleerde inzichten of persoonlijke ervaringen.
Onnatuurlijk formeel taalgebruik.
Het bovenmatig gebruik van emoji’s. (Telt u voor de grap de volgende keer dat u door LinkedIn scrollt het aantal 🚀 eens in uw tijdlijn.)
Een algemene, generieke schrijfstijl die niet past bij de afzender.
Communicatie maak je niet voor machines, communicatie maak je voor mensen.
Raak is daarbij effectiever dan vaak. En kort beter dan lang. Niet alle leegte hoeft gevuld.
*Volgens ChatGPT zelf, als antwoord op de vraag: “Wat zijn 5 signalen waaraan je kunt herkennen dat een bericht op LinkedIn mogelijk door ChatGPT is geschreven?”