Case: Strategie & Identiteit

Tuindorado is een keten van tuincentra in Friesland. Zij zochten een strategie om te groeien in een lastige markt: er kwamen meer toetreders op het gebied van e-commerce (zoals Bloomon), en de markt voor tuincentra stond onder druk. Mount heeft de propositie, positionering en merkidentiteit van Tuindorado onder handen genomen. En de keten groeit nu jaar op jaar significant, net als het marktaandeel.

Wat hebben we gedaan?
Na het in kaart brengen van de sterktes en zwaktes hebben we een plan van aanpak gemaakt om de propositie helderder en scherper te maken. We sleutelden hiervoor aan alle marketing P’s. Met onder andere:

  • Duidelijke keuzes in assortiment
  • Meer lijn in promotie en aanbiedingen
  • Minder advertising
  • Meer nadruk op merk en beleving, minder op prijs

De keuzes worden goed samengevat in de brandstory:
Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken. Daarom zoek je telkens naar leuke ideetjes om meer sfeer in en om je huis te brengen. Tuindorado brengt je op die ideeën - en heeft de spullen ervoor. Altijd goed, en niet te duur.

De positionering van Tuindorado is richtinggevend voor alle beslissingen die worden genomen. De marketing voor Tuindorado werd vooral minder promotiegericht en meer gericht op beleving en hulp. De nieuwe merkbelofte werd ‘Alles voor je tuin, en de finishing touch voor je huis’.

Dat vertaalden we in een evolutie van de merkidentiteit. Met een opgefrist logo en een nieuwe huisstijl, vastgelegd in een brandmanual. Deze huisstijl is vervolgens deels door derden zowel instore, online als outdoor doorgevoerd.

Ook de campagnes zijn meer gericht op beleving. De bekendste voor Tuindorado is de ‘Kerst begint hier’-campagne. Kerst is erg belangrijk voor tuincentra, en we hebben de strategische keuze gemaakt hier een speerpunt van te maken. Mede daardoor kan Tuindorado nu al 4 jaar op rij ‘de grootste kerstshow van Friesland’ claimen. En komt een groot deel van de groei uit deze relatief korte periode.